در حالی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی از در "مرحله نهایی قرار داشتن قرارداد با ایرباس و بوئینگ" خبر داده که جزئیات خرید تقریبا ۱۴۵ هزار میلیارد تومانی از آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش مشرق، اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل به عنوان فرد شماره یک مذاکره کننده در خرید هواپیما از به مرحله آخر رسیده مذاکره و بررسی‌های تخصصی "امضای قرارداد با ایرباس و بوئینگ" خبر داده و وعده "به زودی" را برای امضای متن توافق شده داده است.

وی این را هم گفته که خرید 111 فروند هواپیمای ایرباس به ارزش کمتر 10 میلیارد دلار و خرید 108 هواپیمای بوئینگ به مرحله پایانی خود نزدیک شده است.

وی تاکید کرده که "چیزی را می‌خواهیم امضا کنیم که منافع مملکت را به دنبال داشته باشد."

چند روز پیش از قائم مقام وزیر راه و شهرسازی، رئیس جمهوری درباره خرید هواپیما گفته بود: «اگر بخواهیم هواپیما بخریم، عده ای می‌گویند چرا هواپیما، اتوبوس بخرید ولی اتوبوس در داخل تولید می‌شود و اگر لازم بود می‌خریدیم ولی هواپیما از ضروریات صادرات و صنعت توریسم است و برای عظمت ایران و جلوگیری از تلف شدن وقت مردم و ارائه محصولات به بازارهای هدف لازم است. بنابراین اگر هواپیما نخریم، می‌گویند برجام چه شد اگر بخریم می گویند شیک است و ساخت جدید است؛ برخی در چه وادی سیر می‌کنند و چطور نگاه می‌کنند و عمر آنان چقدر طولانی است ما خبر نداریم.»

به گزارش تسنیم، یکی از علامت سئوالاتی که درباره خرید هواپیماهای ایرباس و بوئینگ مطرح بوده، پولی است که باید در قبال آنها پرداخت شود. مسئولان مربوطه از جمله وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در چند مرحله ارزش خرید هواپیماهای ایرباس را کمی بیش از 10 میلیارد دلار اعلام کرده‌اند.

این در حالی است که قائم مقام وزیر راه و شهرسازی قیمت خرید هواپیماهای ایرباس را کمتر از 10 میلیارد دلار اعلام کرده است. 

فارغ از نامعلوم بودن رقم واقعی قیمت هواپیماهای ایرباس، بوئینگ و ای تی آر، مسئله بسیار مهم شرایطی است که دولت یازدهم برای معامله با آمریکایی‌ها پذیرفته است. واقعیت آن است که در 10 ماه منتهی به آبان‌ماه امسال که خبر توافق با ایرباس برای خرید هواپیما رسانه‌ای شده، جزئیات توافق با آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها برای خرید هواپیما جزو اسرار بوده است.

در این مدت مسئولان و دست اندرکاران هر از چند گاهی از تداوم مذاکره با طرف های غربی و سفر آنها به ایران یا بالعکس خبر داده‌اند، بی آن‌که مثلا بگویند مبلغ دقیق خرید هواپیما چه میزانی است. یا این‌که غرب چه شرایطی را برای فروش هواپیما به ایران تحمیل کرده است.

آنچه مشخص است این که در خرید هواپیما نه رئیس جمهوری، نه وزیر راه و نه قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل از بیان برخی واقعیت‌ها خودداری می‌کنند. واقعیت‌هایی که در آینده ای نزدیک دود آن به چشم مردم خواهد رفت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ناشناس ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    0 0
    خرید هواپیما بد نیست ولی دادن امتیاز به غربیها درخرید واطمینان به آنها حماقت محص است بایدازیک کشور مستقل مثل برزیل وبه شرط شراکت وساخت آن درداخل وخرید را باید به شرکتهای هواپیمایی واگذار میکردیم
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    0 0
    ده بیست میلیارد دلار کجا و 700 میلیارد دلار کجا !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    0 0
    رئیس جمهور گفت : الحمدالله اتوبوس تولید میکنیم . چرا دستکاری میکنید؟!
  • ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    1 0
    خرید100توپولوف204و214 و 50یا70 آنتونوف148یا158 و 90 آنتونوف140 به کجا رسید مشرق؟ چه کردن دولتهای قبلی؟ چرا اینقدر غر میزنی؟!
  • ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    0 0
    ساخت هواپیمای 160 نفره ایران که سال90 شروع شد به کجا رسید؟ قرار بود96 اولین پروازش رو انجام بده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس